7.3.09

Čechy zachvátila DVD mánie

(Finanční magazín – únor 2009)

Novinové stánky praskají ve švech. Každý den se na ně valí lavina levných DVD. Za padesátikorunu se tak můžete ocitnout V kůži Johna Malkoviche nebo společně s Přednostou stanice, Posledním mohykánem a Columbem prožít další neobyčejné dobrodružství v šesté sérii Pohádek z mechu a kapradí. Že je to málo? Neleňte a Natrhejte fialky dynamitem. Jen pozor, abyste neskončili u primáře Sovy v Nemocnici na kraji města. Prý si teď říká Englechen a místo skalpelu používá Meč židů. To už by vás asi nezachránili ani Pěnička, Paraplíčko a Lady Chatterleyová. Co na to Jája a Pája, agentury neuvádějí…

Jen během prvního únorového týdne se na stáncích objevilo celkem 64 nových DVD; téměř deset novinek každý den. Dle statistik První novinové společnosti (PNS) přitom v loňském roce vycházelo „jen“ 35 titulů týdně a před dvěma lety dokonce pouhých šest. Ze sběratelství papírových obalů s blýskavými disky se zkrátka stalo celonárodní hobby a jen těžko najdete rodinu, která by doma alespoň jednoho „podpapíráka“ neměla. V létě chodíme na houby, v zimě na DVDéčka. Svědčí o tom i prudký nárůst počtu publikovaných titulů před loňskými Vánocemi, kdy se jich podle PNS na pultech stabilně objevovalo přes 50 týdně. S příchodem ekonomické krize se však i v tomto odvětví očekává zpomalení. Podle obchodního ředitele distribuční společnosti Hollywood Classic Entertainment (HCE) Jakuba Kučery by ale její důsledky nemusely být tak citelné, jako jinde. „Lidé se chtějí bavit i v čase recesí a válek. Pokud budeme nadále poskytovat kvalitní produkci za nízkou cenu, věřím, že se nám ekonomické zpomalení vyhne,“ zhodnotil situaci na trhu s levnými DVD Kučera.

České evergreeny

Celkově Češi v loňském roce nakoupili minimálně 120 milionů levných nosičů, které vyšly společně s nějakým periodikem. „V porovnání s předchozím rokem se prodej CD a DVD zvýšil na dvojnásobek,“ uvedla pro ČTK manažerka marketingu a komunikace PNS Zuzana Hurychová. Nejprodávanějšími tituly byly dle očekávání české evergreeny Jak dostat tatínka do polepšovny a Jak vytrhnout velrybě stoličku následované Slavnostmi sněženek a Troškovým majstrštykem Slunce, seno a pár facek.

Kde se počet prodaných kusů zastaví, budou-li novinky chrleny stejným tempem jako nyní, lze odhadnout jen těžko. Češi jsou sice stále lační, narůstající remitenda však svědčí o tom, že trh začíná být nasycený. „Aby pro nás byl prodej nosičů ziskový, nesmí počet vrácených nosičů dlouhodobě překročit hranici 50 procent. Tituly vydávané s naším mediálním partnerstvím se stále pohybují mezi 25 a 30 procenty, jinde jsou na tom již hůře,“ sdělil FINMAGU ředitel komerčních aktivit vydavatelství Ringier Daniel Hort. Podle obchodního ředitele HCE Jakuba Kučery však remitenda nevypovídá o všem. „Samozřejmě, že je nutné pečlivě vypočítat náklad každého produktu, remitenda přesto nemusí být určující. Vše se odvíjí od výrobních nákladů – ceny ropy, papíru a lisování, autorských práv a výdajů na marketing. Může se stát, že se vám vrátí pouze deset procent nosičů a přesto skončíte ve ztrátě,“ upřesnil Kučera. Zde je nutné vyvrátit jeden v české společnosti rozšířený blud. Levná DVD s filmovou produkcí totiž nevydávají periodika samotná, ale specializované distribuční společnosti. Jedničkou na trhu je právě Hollywood Classic Entertainment. „Tištěná periodika nám de facto jen propůjčí své logo. Veškeré náklady nese distribuční společnost. Novinám pak za mediální partnerství odvádíme část zisku,“ vysvětil obchodní ředitel HCE Kučera.

Růst remitendy navíc souvisí také s neustálým rozšiřováním počtu nabízených titulů. Zatímco poptávka vzrostla dvakrát, počet vylisovaných a rozvezených titulů se meziročně zvýšil trojnásobně. Podle údajů PNS i tak nachází více než polovina všech disků svého vděčného majitele.

Spokojení však nejsou jen konzumenti. Z ekonomického hlediska jsou DVD přílohy zajímavé jak pro tvůrce, kteří by autorská práva ke starším dílům prodávali jen obtížně a na prodeji nových vydělávají obrovské částky, tak pro distribuční společnosti a vydavatelské domy. „Levná DVD jsou nejen zisková, zároveň nám velmi pomohla také při propagaci jednotlivých periodik. Další výhodou je, že peníze získané mediálním partnerstvím s distribuční společností, nesnižují zisky z jiných komerčních aktivit našeho vydavatelství,“ představil přednosti digitálních nosičů Daniel Hort. Na své si samozřejmě přijdou také výrobci DVD, distribuční společnost PNS a v neposlední řadě také drobní prodejci. I na tomto odvětví se však podle Horta začínají projevovat důsledky hospodářské krize. „Trh s levnými nosiči čekají krušné časy. Některé distribuční společnosti omezily nákup nových titulů a publikují již jen skladové zásoby. Z pohledu novin a časopisů zase dochází k vyčerpání marketingového potenciálu. Nám však krize spíše pomáhá, protože z trhu postupně mizí slabí hráči,“ dodává řiditel komerčních aktivit Ringieru. Periodika spravovaná v rámci tohoto vydavatelství se v současnosti spolupodílí na zhruba dvaceti levných nosičích týdně.

Žvýkačky a zábavu na večer

Již nyní je nových titulů tolik, že na internetu vznikly speciální stránky, které pro nadšené sběratele dopředu vytvářejí přesné rozpisy s datem publikace, cenou, periodikem a nechybí ani divácké hodnocení dle Československé filmové databáze. Blýskavé disky tím pádem nemusíte vybírat na poslední chvíli před nevrlou trafikantkou jen podle názvu a obalu. Nejen že se tím vyvarujete mručení tabákových závisláků, kteří ve frontě za vámi odmítnou sdílet váš cit pro filmový detail, ale za fundovanou volbu si jistě vysloužíte i slova chvály vašich partnerů a partnerek. Jedním z takových portálů je třeba www.dvdinform.cz. Podle obchodního ředitele HCE Jakuba Kučery však začíná čím dále více převažovat právě opačný trend, tedy impulzivní nakupování. „Dříve zákazníci cíleně vybírali konkrétní tituly. Do trafiky šli na jisto za svým oblíbeným filmem. Dnes je situace jiná. Lidé do obchodu vběhnou pro žvýkačky a odnesou ti také zábavu na večer. Stále větší význam proto hraje název filmu či seriálu.“

V nabídce deníků se přitom čas od času objevují opravdové skvosty. Například distribuční společnost HCE v mediálním partnerství s vydavatelstvím Ringier, pod jehož křídla spadá mimo jiné bulvár Aha!, nabídlo 11. srpna loňského roku kultovní film režiséra Jurahe Herze Spalovač mrtvol. Aha! s přílohou pro skutečné filmové labužníky tehdy skončilo v taškách a batozích, do nichž by podobně orientovaný plátek pronikal jen s obtížně. Tuhle Sofiinu volbu mezi bulvárem a kvalitní kinematografií jsem řešil i já. Když jsem po krutém boji s vlastním svědomím předstoupil před oblíbeného trafikanta a poprosil o Aha!, odpovědělo mi jen s údivem zdvižené obočí. Ruměný ale odhodlaný jsem se jal prodavači vysvětlovat, že mě skutečně zlákal Rudolf Hrušínský v životní roli pana Kopferkigla, a ne obrovský titulek Prosím, pomozte mi! doprovázený fotografiemi kolabujícího Bronislava Poloczka. Zdali jsem uspěl, nevím. Spalovač mrtvol obohacený o bonusové materiály mi za „hřích“ každopádně stál.

Vypadáme jako zloději

Fenomenální nástup levných DVD má ale také své oběti. „Když jsem před dvěma roky začal pracovat v síti videopůjčoven Planet DVD, zákazníci si u nás podávali dveře,“ vypráví mi bývalý zaměstnanec pobočky Havlíčkově ulici v Praze Vojta Miller. „Na některé hity jsme dokonce vedli dlouhé čekací pořadníky. S postupem času však půjčujících výrazně ubývalo. Poslední dobou už k nám pomalu nezabloudila lidská duše. Ani se nedivím, že se to tu rozhodli zavřít,“ přiznává. Podobně se vyjádřil také majitel sítě půjčoven Planet DVD Zbyšek Petrlíček v rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Když si kdokoliv může koupit za padesátku film na stánku, tak my potom vypadáme jako zloději, když ho za stejnou částku jenom půjčujeme. To je jasné, že si člověk ten film pak radši koupí.“

Box

Jak to všechno začalo

Digitální nosiče dat se začaly u tištěných periodik objevovat již před více než patnácti lety. Až do roku 2006 však trhu nedominoval denní tisk, ale časopisy. Průkopníkem současného DVD boomu se ale stala knižní edice Světová literatura Lidových novin, která odstartovala 25. května 2005. Každý pátek jste si tehdy mohli v trafice za příjemnou cenu 99 korun zakoupit jednoho ze světových klasiků. Zájem čtenářů byl obrovský. Na její úspěch vzápětí navázal další, tentokrát již digitální, projekt DVD Světový film Lidových novin. Prvním filmem, který 9. února 2006 ve dvanáctidílné edici vyšel, byl Costnerův Tanec s vlky. Ačkoliv byla cena každého DVD stanovena na 179 korun, šly filmy doslova na dračku. Vždyť v běžném obchodě jste tehdy za podobně kvalitní film zaplatili více než dvojnásobek.

Nápadu připojit k deníku DVD se brzy chytila konkurence. Prvním skutečně levným filmem, který vyšel mimo edici Lidových novin jako příloha celostátního deníků, byli 11. října 2006 Samotáři. „Mladá Fronta Dnes dumpingově nabízí svůj obsah s přiloženým DVD Samotáři za 30 korun,“ okomentoval tehdy přelomovou událost na svém blogu uživatel vystupující pod přezdívkou Gyd. Další slavné počiny české kinematografie – Obecná škola a Kolja následovaly v lednu, respektive únoru následujícího roku. Prvním zahraničním filmem pak byl 31. ledna 2007 Asterix a Obelix. Od té doby se s filmy, seriály a dokumenty doslova roztrhl pytel.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Bonjorno, zkopce.blogspot.com!
Per fortuna la cialis donne cialis acquisto cialis generico dove acquistare [url=http://farmamed.fora.pl/ ]Come Comprare cialis generico[/url] generico in contrassegno cialis soft cialis italia [url=http://farmitalia.fora.pl/ ] Comprare cialis [/url] Ordinare Levitra, Viagra, Cialis, Acomplia, Propecia, Prozac - Comprare a basso [url=http://milanofarma.fora.pl/ ]Come Comprare cialis [/url] Compra Cialis Originale Lilly con ricetta medica da Prima-Med Italia. Dosaggio e [url=http://farmanova.fora.pl/ ] Comprare cialis online[/url] Predefinito Re: Acquisto di Cialis e Apcalis volevo sapere se in Italia e' [url=http://farmaroma.fora.pl/ ] Comprare cialis generico[/url]