7.3.09

Milionový konopný nápad

(Finanční magazín – únor 2009)

Český trh s tištěnými periodiky připomíná přeplněný holubník. Konkurence je obrovská a reklamní krmě zoufale málo. Probíhající ekonomická krize celou situaci jen umocňuje. Zdá se, že média čeká bolestný očistec, na jehož konci přežijí jen ti nejsilnější. Přesto se na našem trhu stále nacházejí bílá místa s vysokým inzertním potenciálem, minimální konkurencí a širokou čtenářskou obcí. Jedno takové objevil Zbyněk Crha. Jeho nezávislý, nestranný a legální časopis o konopí s prozaickým názvem Konoptikum nedávno oslavil první půlrok své existence. „Zájem inzerentů i čtenářů předčil moje očekávání,“ pochvaluje si student práv a sociologie.

Podle studie vypracované pro Organizaci spojených národů v roce 2006 patří Česká republika mezi pět evropských zemí s nejvyšším procentem konzumentů marihuany. Výroční zpráva Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogovou závislost za rok 2007 dokonce tvrdí, že mladí Češi jsou nejvášnivějšími kuřáky marihuany ze všech Evropanů. Opojné účinky konopí prý ve sledovaném roce okusil každý čtvrtý Čech či Češka mladší 24 let. „Právě na tuto početnou a mediálním trhem opomíjenou cílovou skupinu jsme se původně rozhodli náš dvouměsíčník orientovat. Příjemně mě však překvapil také zájem starších generací. Konopná témata jsou zkrátka univerzální. Lákají čtenáře bez rozdílu věku, vzdělání či pohlaví,“ pochvaluje si Crha.

O konopí bez předsudků

Momentálně sedmičlenná redakce Konoptika podporovaná stejně početným týmem externistů musela nejdříve vyřešit zásadní otázku. Jak psát o konopí a marihuaně a neporušovat stávající českou legislativu. „V tomto ohledu nám pořádný kus cesty ke svobodě vyjádření vyšlapal týdeník Reflex a především Jiří X. Doležal. Přesto jsem se z počátku možných komplikací obával, ačkoliv podobně orientované časopisy v současnosti vycházejí již v sedmi evropských zemích včetně katolického Polska,“ přiznává budoucí právník Crha. „Když jsme pustili do oběhu první číslo, neměl jsem právě lehké spaní. Na druhou stranu mě ale těšilo, že dělám něco, co je na hraně,“ dodává autor projektu.

Vzhledem k možným obviněním z ohrožování mravní výchovy mládeže je časopis novinového formátu určen jen osobám starším 18 let – velké varování najdete hned loga časopisu, kterému dominuje charakteristický konopný list. Další vysvětlení, jimiž se Konoptikum brání před případnými žalobami, najdete v tiráži. „Svoboda slova vychází z Listiny základních práv a svobod. Navíc přísně dbáme na to, abychom nikdy nenabádali čtenáře ke konzumaci drog, což by mohlo být vykládáno a postihováno jako šíření toxikománie. Neradíme čtenářům, aby kouřili konopí nebo zkoušeli jiné drogy. Právě naopak. Snažíme se upozorňovat na možná rizika,“ vysvětluje šéfredaktor.

Zvolená taktika slaví úspěch. Za půl roku existence redakce nezaznamenala jediný právní problém. V Konoptiku přitom mimo reportáží ze soudních procesů s pěstiteli konopí, analýz současného trestního zákona a rubriky věnované alternativní hudební či divadelní scéně najdete také návod na efektivní využití biokompostu ze zbytků sklizně, rady pro úspěšné pěstování okrasných konopných bonsaí či tipy na správné sklízení, sušení a samozřejmě i kouření marihuany (viz. box).

„Snažíme se bojovat se stereotypy a pověrami. Pravidelně mapujeme drogovou situaci a legislativu nejen v České republice, ale i ve světě, a informujeme veřejnost jak o prospěšných, tak i nežádoucích vlivech konopí, “ upřesňuje Zbyněk Crha. „Každodenní zkušenosti jasně ukazují, že navzdory rizikům spojeným s konzumací marihuany a bez ohledu na právní úpravu dané problematiky se vždy najdou lidé, kteří chtějí experimentovat. Redakce Konoptika se proto snaží otevřeně publikovat všechny informace týkající se užívání marihuany. Šířením základních znalostí vlastně pomáháme zmírnit negativní dopady kouření konopí na zdraví lidí a fungování společnosti,“ dodává Crha.

Neobvyklé distribuční kanály

Otevřenost a potenciál oslovit širokou cílovou skupinu konzumentů se odrazil v neustále rostoucím nákladu. Poslední číslo překročilo hranici 15 tisíc výtisků. Konoptikum tak za sebou nechává například měsíčník Osobní finance či Business World. Na pultech novinových stánků či v trafikách byste ho však hledali marně.

„Časopis zdarma distribuujeme do většiny českých a slovenských growshopů, obchodů nabízejících široký sortiment zboží od hnojiv a vzduchotechniky přes kuřácké potřeby až po konopnou kosmetiku. V nich je pak Konoptikum zdarma k rozebrání,“ představuje neotřelý způsob šíření Zbyněk Crha. „Tento způsob distribuce má několik předností. Zákazníci growshopů se dokonale kryjí s naší cílovou skupinou – konopnou subkulturou, nemusíme platit žádné poplatky zavedeným distributorům a v growshopech navíc získáváme movitého zadavatele reklamy,“ dodává Crha. Mimo growshopů je Konoptikum k dostání také v obchodech se skateboardovým a snowboardovým vybavením, tetovacích salónech či prodejnách hudby.

Do řady prodejen Konoptikum rozváží sedmičlenná redakce sama. „Když jsem poprvé uviděl pohromadě 14 tisíc výtisků prvního čísla, jen jsem nevěřícně kroutil hlavou. Před naši kancelář totiž přijel nákladní vůz s malým jeřábem, který před nás na chodník složil dvě obrovské palety dohromady vážící víc než tunu,“ komentuje krušné začátky Crha. „Dalších šest dní jsem cestoval po České republice a Slovensku – od Aše až po Bratislavu a rozdával. Celkem jsem najezdil více než dva tisíce kilometrů,“ dodává. S každým novým číslem však počet ujetých kilometrů klesá. „Velké growshopy nám vycházejí vstříc a do jednotlivých poboček si výtisky již distribuují samy.“

Konopný zlatý důl

Dominantní zdroj příjmů Konoptika přestavuje inzerce. Přibližně polovina zadavatelů pochází z České republiky, druhá část pak ze zahraničí, především z Holandska, kde je marihuana legální. „Nejpočetnějšími inzerenty jsou samozřejmě growshopy, stále častěji nás však oslovují také výrobci produktů potřebných pro pěstování pod umělým osvětlením,“ upřesňuje Zbyněk Crha. Nelze se proto divit, že se na vás z každé druhé strany dvouměsíčníku „směje“ konopná rostlinka či speciální vaporizér umožňující dokonalé spalování marihuany šetřící vaše plíce.

Inzerovat v Konoptiku přitom není vůbec levné. Pokud si chce zadavatel koupit celostránkovou inzerci v jednom vydání, zaplatí 2100 EURO tedy téměř 60 tisíc korun. PR prezentace jednoho produktu o 1500 znacích vyjde na 750 EURO a za lukrativní místo na první straně zájemce zaplatí plných 3500 EURO – necelých 100 tisíc korun. „I při takto vysokých částkách si na nedostatek inzerentů nemůže stěžovat. Žádný pokles jsme nezaznamenali ani v souvislosti s probíhajícím ekonomickým zpomalením,“ pochvaluje si Crha.

V posledním čísle tak jen na titulní straně najdete dva stotisícové inzeráty: jeden na hnojivo a druhý na semena konopní indického, doplněné o dvě menší inzerce ve spodní části strany. Z celkového počtu 35 stran novinového formátu jich je reklamě věnováno plných 14. Drtivá většina je přímo spojena s pěstováním nebo konzumací marihuany. Vše je přitom zcela legální. Podle platného tiskového zákona totiž za reklamu neodpovídá vydavatel, ale zadavatel inzerce. Konoptikum je navíc registrované v Německu, kde již osm let bez jediného problému funguje sesterský časopis Hanfjournal.

Vzhledem k nadprůměrným příjmům z reklamy a minimálním distribučním nákladům je časopis vysoce ziskový. „Již po prvních třech vydáních je jasné, že se na scéně udržíme minimálně další rok. Očekávám ale, že se situace bude dále zlepšovat a naše zisky ještě porostou,“ předpovídá Zbyněk Crha. „Z hlediska budoucího rozvoje je pro nás skvělou zprávou schválení novely trestního zákoníku. Ten od roku 2010 umožňuje každému beztrestně pěstovat několik rostlin konopí. Česká republika tak bude mít nejliberálnější legislativu v Evropě, což k pěstování marihuany pro vlastní potřebu přiláká další zástupy nadšenců. Věřím, že i tito lidé si časem najdou cestu k našemu časopisu.“

Box:

Kdo si myslí, že sklizeň, sušení a skladování jsou vedlejší, ten se plete (úryvek)

…Pokud sklidíte rostlinu příliš brzy, přijdete o část sklizně a obsahu účinné látky. Pokud naopak sklidíte příliš pozdě, je rozklad THC na CBN už v plném proudu a má tu nevýhodu, že tahle tráva vás dost unaví. K tomu, abyste téměř dokonale určili okamžik sklizně, je nejlepší pořídit si kapesní mikroskop. Tím lze snadno a jasně zjistit zakalení chloupků. Na počátku kvetení jsou chloupky průhledné jako sklo a s postupující zralostí se jejich barva mění na mléčnou. To je známkou toho, že sklizeň může začít! Pokud je pro vás 15 eur za jednoduchý kapesní mikroskop hodně peněz, musíte se spolehnout na zabarvení chloupků. Když mají ze 70 % jantarovou barvu, je rostlina zralá. Takto lze zhruba určit okamžik sklizně, lépe a přesněji vám však poslouží kapesní mikroskop. Chutě, jak známo, jsou různé, a tak se může ideální okamžik sklizně u každého growera lišit. Někteří radši sklízejí trochu dřív, protože tehdy jsou pryskyřice mimořádně aromatické a účinek lze popsat jako aktivní a živý - high. Naproti tomu jiní sklízejí co nejpozději, aby získali silnou trávu bohatou na pryskyřici, která má silnější účinky na organismus a po které se zavrtáte do gauče…

Žádné komentáře: