1.7.09

Svatava Petrovičová: Finanční poradenství není jen pro bohaté

Finmag (červenec 2008)

„Existuje skupina lidí, kteří přemýšlejí o penězích daleko více než majetní. Ti, co peníze nemají,“ říká Svatava Petrovičová, odbornice na vzdělávání finančních poradců ze společnosti Partners.

Právě méně movití lidé by proto měli podle Petrovičové více spolupracovat s finančními poradci. „Pokud peníze nemáte, musíte mnohem zodpovědněji přemýšlet, jak s nimi naložíte. Co si můžete dovolit, a co už váš rozpočet neunese. Dovolím tvrdit, že čím méně peněz vyděláváte, tím spíše byste si měl nechat poradit od odborníka v oboru,“ tvrdí Petrovičová. O služby finančních poradců se přitom v České republice zajímají především lidé s vyššími platy. „Každá rodina, ať již je její příjem jakýkoliv, by si měla vytvářet určité jistící mechanismy pro případ náhlé a nečekané události. Pokud si je živitelé rodiny nevytvářejí, chovají se k rodině neeticky,“ dodává Petrovičová, která se mimo tréninku budoucích finančních poradců zabývá také firemní kulturou společnosti. „Argument, že právě mně se nic katastrofálního stát nemůže, slýchám bohužel velmi často. Přitom si stačí ráno otevřít noviny, nebo podívat do svého okolí a hned zjistíte, že blesk skutečně dokáže udeřit i z čistého nebe,“ upozorňuje Petrovičová.

Své varování ilustruje výmluvným příkladem. „Představte si rodinu se dvěma dětmi, v níž je zaměstnán pouze muž. Žena je na mateřské dovolené a přivydělává si jen občasnými brigádami. Jednoho dne ji ale zazvoní telefon. Hlas na konci drátu ji strohým hlasem oznámí, že se manžel cestou do práce připletl do hromadné autonehody. Ačkoliv ji nezavinil, utrpěl při havárii smrtelná zranění. Kromě citové ztráty a života postaveného na hlavu se zničehonic žena ocitá v kritické finanční situaci. Jak uživí děti? Z čeho staršímu synovi zaplatí lyžařský výcvik? Co teď s tím?“ popisuje těžkou životní zkoušku Petrovičová.

Nemusí přitom jít o rodinu žijící z minimální mzdy. Podle Petrovičové se v podobné situace ocitli například bankovní úředník a učitelka, či státní zaměstnanec a prodavačka. „Povolání nerozhoduje. Společným znakem spojujícím všechny tyto případy je absence rodinné finanční rezervy pro případ náhlé události. Úmrtí jednoho z rodičů je samozřejmě mezním příkladem. Potřeba sáhnout do rezerv může vzniknout i za mnohem méně tragických okolností. Proto mě vždy šokuje, když na otázku, jakým způsobem máte zajištěnou rodinu, dostanu odpověď: A z čeho bychom si takovou rezervu měli vytvořit.“ Následující otázka je nasnadě. „A co když se jednomu z vás něco stane, zeptám se v zápětí. Místo odpovědi klienti často jen krčí rameny, popřípadě mi s vážnou tváří sdělí, že v takovém případě by se nejspíš šli oběsit. K tomu opravdu nemám, co bych dodala,“ říká Petrovičová.

Na vině je neschopnost rodičů zodpovědně plánovat. „Vím, že to zní krutě, když klientům radím, aby letos raději vynechali dovolenou v Egyptě a ušetřené peníze schovali na horší časy. Jistota zabezpečení je ale z mého pohledu mnohem větší hodnotou než desetidenní slunění u Rudého moře. Nehledě na to dovolená je mnohem více o sdíleném kvalitním prožitku než o vyhlášeném letovisku. Skvělý čas strávený s dětmi si přece můžete užít i v Šáreckém údolí,“ dodává.

Podle Petrovičové narážejí finanční poradci při práci s touto skupinou klientů na bariéru nedůvěry. Ta by však neměla ani jednu ze stran od spolupráce odradit. „Úkolem finančního poradce není přesvědčovat. Musí být trpělivý, schopný naslouchat a klást vhodné otázky typu, jak by vaše rodina řešila, kdyby… V žádném případě nesmí zastrašovat, nebo dokonce vyhrožovat. Takový poradce nedělá svou práci tak, jak by měl,“ upozorňuje Petrovičová.

Méně movití klienti navíc mají o finančním poradenství často zkreslené informace. „Naším úkolem je poskytovat zájemci službu, jejíž přidanou hodnotou je nezávislost. Pokud klient přijde do nějakého bankovního ústavu, bude mu vždy nabídnout jen omezený počet produktů od jediného poskytovatele. Tím pádem nemá porovnání. Finanční poradce však operuje s mnohem větším produktovým portfoliem od různých subjektů, z něhož dokáže po poradě s klientem vybrat ten, který nejvíce vyhovuje jeho věku, profesi a plánům do budoucna. Zákazník přitom nezaplatí finančnímu poradci ani korunu navíc,“ upřesňuje Petrovičová.

Výhody, které dokáže přinést například vhodně vybraná životní pojistka, klienti sice ocení jen v mezních situacích, právě proto jsou však zásadní. „Stejně jako si každý z nás vozí v automobilu rezervní pneumatiku, měl by být každý jištěn i pro případ svého defektu,“ dodává.

Žádné komentáře: