(23.08.2004 - Týden )
Na hesla typu ' právě váš hlas může rozhodnout o osudu vaší planety' nyní zareagovaly americké celebrity.
V čele se známou hiphopovou hvězdou, jedním z nejlépe oblékaných mužů planety a několikrát trestně stíhaným bouřlivákem Seanem 'P. Diddy' Combsem spustily pompézní akci, jež má k volbám přilákat co nejvíce zástupců takzvané generace MTV. Podle odhadů jde o 42 milionů lidí ve věku 18- 30 let, kteří si již od dětství masírovali bubínky poslechem popové muziky, žaludky zaplňovali hektolitry koly a metráky hovězího a o politiku jevili minimální zájem.
Nyní však přišel čas, kdy i do rytmu popových slaďáren poskakující stádo musí splatit svoje dluhy a splnit vlasteneckou povinnost: volit. Asi tak musí mladou generaci Američanů vidět Evropan neznalý zámořských poměrů, když zhlédne několik projevů z volební kampaně. Už samotný název ' Vote or die' (hlasuj, nebo zemři) evokuje spíše název počítačové hry. Fatalistický a ponižující příkaz nedává na vybranou. Buď k volebním urnám půjdeš, nebo v jedné skončíš. Jediný povzbuzující fakt je, že pokud odoláš a volit nepůjdeš, zhyneš rukou Leonarda DiCapria, Bena Afflecka a v nejlepším případě potom pěstěnou ručkou Mariah Careyové oblečené v posledním modelu od Versaceho.
Móda tvoří další část kampaně. Jak pronesl Combs: 'Poprvé v historii uděláme z voleb módní záležitost.' Slogan, postavený na principu ' normální je nekouřit', útočí na oči diváků z nekonečných zástupů triček vyrobených u prestižních oděvních firem pro mladé speciálně pro tuto ' cool' příležitost. P. Diddy není první ani poslední popovou ikonou, která se snaží zburcovat mladé k větší volební účasti. Je ovšem prvním, kdo zvolil taktiku vyhrožování doprovázenou módními výstřelky. Nejpopulárnější hudební stanice MTV spustila podobnou akci s mnohem stravitelnějším názvem ' Rock The Vote' již při předchozí volební kampani, v níž se utkali George Bush jr. s Alem Gorem. Způsob oslovení publika se ale lišil. Nikdo nic nepřikazoval, reklamní spoty tehdy spíše nabízely alternativy a tím nutily mladého člověka přemýšlet.
Je jistě chvályhodné, že se raper do podobné akce pustil a že na svoje mítinky hodlá zvát jak zástupce demokratů, tak republikánů. Ve volbách může rozhodovat každý hlas. Nešťastným se jeví způsob, jakým je kampaň vedena.
Davy fanoušků a fanynek nekriticky vřeštících, kdykoliv Combs či jiná celebrita s hiphopovou kadencí zanotuje ' Vote or die', jsou toho příkladem.
Martin Vlnas, student politologie
V čele se známou hiphopovou hvězdou, jedním z nejlépe oblékaných mužů planety a několikrát trestně stíhaným bouřlivákem Seanem 'P. Diddy' Combsem spustily pompézní akci, jež má k volbám přilákat co nejvíce zástupců takzvané generace MTV. Podle odhadů jde o 42 milionů lidí ve věku 18- 30 let, kteří si již od dětství masírovali bubínky poslechem popové muziky, žaludky zaplňovali hektolitry koly a metráky hovězího a o politiku jevili minimální zájem.
Nyní však přišel čas, kdy i do rytmu popových slaďáren poskakující stádo musí splatit svoje dluhy a splnit vlasteneckou povinnost: volit. Asi tak musí mladou generaci Američanů vidět Evropan neznalý zámořských poměrů, když zhlédne několik projevů z volební kampaně. Už samotný název ' Vote or die' (hlasuj, nebo zemři) evokuje spíše název počítačové hry. Fatalistický a ponižující příkaz nedává na vybranou. Buď k volebním urnám půjdeš, nebo v jedné skončíš. Jediný povzbuzující fakt je, že pokud odoláš a volit nepůjdeš, zhyneš rukou Leonarda DiCapria, Bena Afflecka a v nejlepším případě potom pěstěnou ručkou Mariah Careyové oblečené v posledním modelu od Versaceho.
Móda tvoří další část kampaně. Jak pronesl Combs: 'Poprvé v historii uděláme z voleb módní záležitost.' Slogan, postavený na principu ' normální je nekouřit', útočí na oči diváků z nekonečných zástupů triček vyrobených u prestižních oděvních firem pro mladé speciálně pro tuto ' cool' příležitost. P. Diddy není první ani poslední popovou ikonou, která se snaží zburcovat mladé k větší volební účasti. Je ovšem prvním, kdo zvolil taktiku vyhrožování doprovázenou módními výstřelky. Nejpopulárnější hudební stanice MTV spustila podobnou akci s mnohem stravitelnějším názvem ' Rock The Vote' již při předchozí volební kampani, v níž se utkali George Bush jr. s Alem Gorem. Způsob oslovení publika se ale lišil. Nikdo nic nepřikazoval, reklamní spoty tehdy spíše nabízely alternativy a tím nutily mladého člověka přemýšlet.
Je jistě chvályhodné, že se raper do podobné akce pustil a že na svoje mítinky hodlá zvát jak zástupce demokratů, tak republikánů. Ve volbách může rozhodovat každý hlas. Nešťastným se jeví způsob, jakým je kampaň vedena.
Davy fanoušků a fanynek nekriticky vřeštících, kdykoliv Combs či jiná celebrita s hiphopovou kadencí zanotuje ' Vote or die', jsou toho příkladem.
Martin Vlnas, student politologie
Žádné komentáře:
Okomentovat