22.1.09

S námi zazáříte

(Finanční magazín - duben 2008)

„Peníze se válí na ulici, stačí je jen zvednout,“ radí otřepané přísloví. Tak lehké to ale samozřejmě není. Pověstnému štěstíčku (viz. památná definice odposlechnutá z mobilu „krále fotbalových trávníků“ Ivana Horníka) se člověk musí vydat naproti. Právě to brzy pochopil i Václav Kubeček a jeho čtyři kolegové. Všichni studenti vysokých škol. Jejich firma Luxury Bags zabývající se půjčováním a od nedávna také komisním prodejem luxusních kabelek na internetu oslaví letos v dubnu své první výročí. Neotřelý a v českém prostředí jedinečný podnikatelský záměr slaví úspěchy. České ženy a dívky touží po luxusu více, než kdy předtím.

Prima nápad

Luxury Bags založili Kubeček, student České zemědělské univerzity, jeho přítelkyně a tři kamarádi z gymnaziálních let jako společnost s ručením omezeným. „Společně jsme již delší dobu hledali mezeru na trhu, již bychom zaplnili nějakým neotřelým investičním záměrem. K nápadu půjčovat luxusní kabelky nás nakonec přivedla reportáž odvysílaná televizí Prima,“ vzpomíná mladý student anglického oboru Agricultural Economics and Management. Počáteční vize byla jasná; nalézt projekt s co nejnižší počáteční investicí maximálně do jednoho milionu korun, který by v českém prostředí neměl etablovaného a tím pádem nebezpečného konkurenta. „Z primácké reportáže o prosperující on-line půjčovně kabelek s vtipným názvem Bag Borrow or Steal ze Spojených států, jsme byli nadšení všichni a po podrobnějším průzkumu trhu jsme se stejný záměr rozhodli realizovat v českém prostředí. Bag Borrow or Steal se pro nás stala hlavním zdrojem inspirace“ pokračuje Václav Kubeček. Podobná společnost dosud na českém trhu chyběla a problémy s konkurencí tak odpadly zcela.

Česká odrůda té původní, americké, zatím konkurovat nemůže. Bag Borrow or Steal funguje již řadu let a kabelek všech velikostí, tvarů a barev má na skladě zhruba 3500 - a to od těch nejdražších, u nichž se pořizovací cena často šplhá do stovek tisíc, až po klasické „levné-drahé“ kabelky za několik tisíc. To je v porovnání s třiceti kusy nabízenými českým zákaznicím číslo těžko představitelné. „S pro tohle podnikání velmi nízkými počátečními náklady jsme si samozřejmě víc kusů dovolit nemohli, ačkoliv jsme více než 90 % peněz investovali právě do nákupu nového zboží. Nabízený sortiment se ale snažíme neustále rozšiřovat.“ Průměrná měsíční vytíženost sortimentu Luxury Bags se pohybuje okolo dvou třetin. „Našim zákaznicím tak každý týden kurýrní služba doručí okolo pěti kabelek,“ upřesňuje Václav Kubeček.

Kabelka není bota na bowling

Mezi návrhářskými skvosty v současnosti převládá Luis Vuitton, tolik oblíbený vietnamskými trhovci v Holešovické tržnici, půjčit ale si můžete i modely od Diora, Prady a dalších. „Zkoušeli jsme se zaměřit i na muže, ale rychle jsme to vzdali. Byl to krok špatným směrem. Nabízený sortiment proto dnes patří pouze ženám, i když jsme přemýšleli, že bychom mužům mohli půjčovat třeba luxusní hodinky. Ale to už by nebylo to pravé. Hodinky jsou přeci jen šperk a ten lidé rádi vlastní. Navíc bychom museli disponovat různými velikostmi stejného produktu a to by jen zbytečně zvyšovalo náklady. Komplikace by navíc nastaly i při přesvědčování klientů o hygienické nezávadnosti. Kabelka je zkrátka k půjčování ideální. Není to bota na bowling. Prodávající nepotřebuje zkušební kabinku, ani kamenný krám.“ přemýšlí nahlas Václav Kubeček. Také rychlost opotřebovávání je o poznání nižší.

Stačilo jen rozhodit sítě

Luxus „za rozumnou cenu“ od pěti set korun za týden či tisíce za měsíc si své místo v srdcích žen všech věkových kategorií našel. A to především díky obrovskému zájmu českých módních a life-style časopisů. „Stačilo rozeslat tiskové zprávy a zvědaví redaktoři nás začali kontaktovat sami. Odpadla nám tak většina nákladů na inzerci. Jeden příklad za všechny. Nedávno se nám z ničeho nic pod náporem klientů začal hroutit server. Vůbec jsme nechápali, co se stalo. Až poté jsme zjistili, že suplement deníku Dnes publikoval velký článek o luxusních kabelkách, ve kterém byla zmínka také o naší společnosti,“ pochvaluje si Kubeček. „Do budoucna ale samozřejmě s inzercí například v podobě listů vkládaných do týdeníků orientovaných na naši cílovou skupinu, nebo pomocí letáčků rozdávaných na frekventovaných místech počítáme. Velkoplošná reklama pro nás zatím nemá smysl. Naším sortimentem oslovujeme jen úzkou klientelu. Spousta dívek a žen se o to, co nosí, nezajímá,“ dodává.

Dámy a dámy – aneb proč mít ve skříni další milion v kabelkách

Stávající ženská klientela se dá rozdělit do dvou kategorií. První si přeje alespoň na prchavý okamžik dopřát opojný luxus – sem patří především náctileté dívky toužící s pompou oslavit maturitní ples či dvacátnice, které se zkrátka chtějí pochlubit tím, že na to mají. Druhá, překvapivě početnější skupina jsou dámy, jež si sice mohou dovolit i ty nejdražší modely, ale ve skříních jich už mají tolik, že jim to přijde zbytečné. „Proč mít ve skříní další milion v kabelkách, co z toho budu ještě mít,“ parafrázuje jejich myšlenkové pochody Václav Kubeček. „U nás si dámy půjčí jednu na měsíc nebo dva a až klientku kabelka omrzí, dopřejeme ji zase jinou, novou, originální,“ doplňuje.

Nabízené kabelky tak dnes uvidíte na ramenou manželek movitých podnikatelů či na klínech celebrit při vyhlašování Slavíků a TýTý. Specifickou skupinou jsou potom ženy, jež si kabelku chtějí vyzkoušet předtím, než do ní investují často desetitisíce korun. „My ale nabízíme spíše nekonvenční modely. Ty by si vzhledem k jejich omezené možnosti využití většina zákaznic nekoupila, přesto po nich můžou, třeba jen na jeden večer, zatoužit. A od toho tu Luxury Bags je.“

Zaměstnance nepotřebujeme - zatím

„Hned na začátku naší cesty jsme se dohodli, že si první rok nebudeme vyplácet žádné odměny ze zisků. Firma nás v žádném případě neživí, zatím je to právě naopak. Veškeré zisky co nejrychleji reinvestujeme. Navíc máme ohromnou výhodu, protože nemusíme platit žádné zaměstnance,“ pochvaluje si podnikavý student, který při zachování současného tempa očekává návratnost počáteční investice v horizontu dvou až tří let.

O chod společnosti se společně s ním starají tři další jednatelé. „Jeden ze zakladatelů se firmě nemohl věnovat naplno, proto o své právo podílet se na každodenním běhu firmy přišel,“ doplňuje Kubeček. Každý z nás má ve společnosti na starost jasně vymezený úsek. „Já se starám o strategii, o ekonomickou stránku věci. Přítelkyně, ve firmě samozřejmě kolegyně, se stará o propagaci a vztahy s veřejností. Třetí jednatel, student práv, jehož koníčkem jsou informační technologie, zabezpečuje provoz stránek, a poslední, také právník, má na starost nezbytnou komunikaci s úřady a vymáhání nesplacených pohledávek. Ve čtyřech jsme tak schopni pokrýt celé spektrum firmy a to včetně účetnictví. Jediný outsourcing, který je ovšem nezbytnou samozřejmostí, využíváme při dopravě vybraných kabelek k zákaznicím a zpět.“ Pokud se však bude společnost rozvíjet stejným tempem jako dosud, stane se situace rychle neudržitelnou. Všichni zainteresovaní dosud studují a někteří z nich mimo vlastního businessu získávají ostruhy a kolonky do životopisů u prestižních nadnárodních firem. „Naší společnosti věnuje každý zhruba deset až patnáct hodin týdně, což je stále ještě únosné. Ve firmě ale vidím ohromný potenciál, jež je samozřejmě přímo odvislý od množství investovaných peněž. Do budoucna bychom do dalšího rozvoje rádi vložili další dva až tři miliony. “ Profesionální webový správce, či operátoři odpovědní za komunikaci se zákazníky se tak nejspíše stanou nezbytností.

Chanel z Holešovické tržnice

Zavedené luxusní kamenné krámy pro Luxury Bags konkurenci nepředstavují. „Poskytujeme jim jen jakousi dodatkovou službu. Nabízíme něco natolik speciálního, že by si to ani bohatá česká klientela nekoupila. A druhá skupina našich zákazníků zkrátka nemá na tak drahé výrobky peníze. A když si u nás zákaznice kabelku půjčí a zalíbí se jí natolik, že se do ní rozhodne investovat, je to pro tyto společnosti vlastně reklama,“ říká student s moravskou krví v žilách. Největším protivníkem firmy jsou jednoznačně levné v Číně vyráběné a vietnamskými trhovci prodávané nelegální kopie. „Nedávno jsem se vrátil z Číny a tam je situace opravdu extrémní. Stejné to je ale i New Yorku a pražské Holešovické tržnici. Vietnamci tam prodávají padělky značek jako Chanel, které v Praze ještě ani neotevřely svou pobočku. Ve Francii sice už od loňského roku platí zákon proti padělkům, který postihuje i jejich nákup a nošení, u nás ale zatím nic podobného nemáme. Přitom, podle některých studií vypracovaných v USA, je poměr obratu luxusního zboží a padělků jedna ku jedné. My dbáme na kvalitu, oni na kvantitu,“ upozorňuje Václav Kubeček. Také proto se Luxury Bags zaměřuje na specifické produkty, jež se na stáncích trhovců neobjevují.

Luxusní Bazaar

Nedávno se firma rozhodla rozšířit nabízené služby také o koncesní prodej, tedy jakousi formu bazaru. „Klientky nás často oslovovaly, jestli nějaké vyřazené kabelky se slevou neprodáme, nebo nám, na druhou stranu, nabízely k odkupu kusy, které již nechtěly nosit, proto jsme se jim rozhodli vyjít vstříc.“ Nezbytnou nutnost při takovém obchodu představuje originální a ověřitelný doklad o původu výrobku. „My zprostředkujeme prodej a zákaznice se nemusí o nic starat. Navíc takto plánujeme prodávat i námi vyřazené již obnošené kusy. Za fixní poplatek 300 korun, který pokryje náklady na dopravu a umístění na internet, a 10% z ceny produktu jde o snadnou a rychlou cestu k dalším ziskům,“ uzavírá Václav Kubeček.

Autor: Martin Vlnas

Žádné komentáře: